fredag 17. februar 2017

Hvordan jeg satte opp et enkelt personlig budsjett

Å sette opp et budsjett som fungerer er som å få en lønnsøkning. Jeg trodde det ikke, men det stemte for meg. Med å sette opp et budsjett forteller man hvor pengene skal gå, i stedet for å lure på hvor de ble av. Ja, det er et oversatt uttrykk; Tell your money where to go, instead of wondering where it went.

Jeg har forsøkt å bruke budsjett flere ganger, men det er først nå det har fungert. Hemmeligheten for meg var å være akkurat passe detaljert. Keep it simple, Stupid. Eller: Det enkle er ofte det beste.

Først en rask definisjon: Det er to ord som man bruker i denne sammenhengen. Det er Budsjett og Regnskap. Budsjett er planen. Det er dette man forventer å bruke, og dette settes opp på forhånd av perioden. Regnskap er det man har brukt, og denne fylles ut etterhvert som perioden går. Med å sammenligne budsjettet og regnskapet, kan man se hvor reelt forventningene var og om man må gjøre endringer på neste budsjett, for å gjøre den til å bli stemme. Målet er å ha et regnskap som er helt likt budsjettet, selv om dette er nesten umulig. (Man er da ikke klarsynt!)

Et budsjett er i bunn og grunn ganske enkelt:


Som jeg nevnte over, så har jeg forsøkt å budsjettere flere ganger i livet. Jeg lærte først om det på videregående, og jeg forsøkte ved ulike tidspunkt under studietiden. Etter jeg begynte å jobbe, hadde jeg mer enn nok penger, så da så jeg ikke behovet for det. Jeg satte opp ulike budsjetter, men det å sjekke innom det i løpet av måneden ble så mye ork, at jeg aldri klarte å fullføre en måned. For når hadde jeg kjøpt mat, og når hadde jeg kjøpt godteri? Var dette innkjøpet klær eller var det sminke? Jeg har nå sett at jeg gjorde to store feil.

  1. Jeg var for detaljert i postene mine. 
  2. Jeg tenkte ikke på budsjettet i løpet av måneden, og var dermed ikke bundet til den. (og klarte heller ikke å huske hva jeg hadde brukt pengene på).  



Jeg har brukt noen kvelder før en måneds begynnelse for å sette opp det nye budsjettet. Med ta utgangspunkt i den aktuelle månedens regnskap/budsjett, kan jeg raskt sjekke nettbank for nye fakturaer, beregne lønn og se i lommebok for penger jeg har liggende. Da er det nye budsjettet klar før månedens begynnelse.

Jeg begynte å budsjettere med færre poster og har utvider den etterhvert. Poster er de linjene man legger inn i budsjettet. Jeg har prøvd meg frem og funnet de spesialpostene jeg må være ekstra oppmerksom på. I ditt eget budsjett finner du kanskje ut at det er hensiktsmessig å ha en egen post på for eksempel klær, frisør, bøker, spill, underholdning, restaurant. Alt det som er spesielt viktig for deg å prioritere, men som man kanskje kan bruke for mye penger på. Jeg, for eksempel, er veldig glad i å lese, så jeg har en egen post for bøker. Jeg kjøper sjeldent klær, så dette er en del av lommepengene mine.

Lønn er som regel ganske forutsigbar. Selv de som får timebetalt eller får bonuser basert på prestasjon, kan estimere hvor mye de har tjent måneden før. Jeg anbefaler å heller forvente mindre enn mer. For eksempel: Jeg har timebetalt og grunnlønnen min uten overtid kan variere med opp til 2000 kr. Jeg tar derfor utgangspunkt i det laveste lønnen min har vært og alt jeg får inn over er ekstra sparepenger.

Husleien, forsikring, mobil og lån skal være ganske forutsigbar. Strømmen kan variere, og her vil jeg anbefale å gjøre det motsatte av lønnen, å heller over-estimere hvor mye det kommer til å være.

Mat, Sparing og Lommepenger er de postene vi på en enkel måte kan påvirke selv. Det er også dette som kanskje er vanskeligst av alt.

Selv om det kan være så enkelt å ta bort sparing i budsjettet må du for all del ikke gjøre det! Med mindre det er en krise. Man kan ikke spå fremtiden, MEN vi vet det vil komme en uværdag. Ingen er fritatt Murphys lov. Da er det godt å ha en Murphy-buffer. Ved å spare et beløp hver måned kan man håndtere de ekstra ordinære utgiftene som kommer en gang i blant.

Når jeg skulle se hva jeg brukte på mat og ellers (jeg valgte å gjøre det så enkelt som det), gikk jeg inn på nettbanken og hentet frem de siste måneds kontoutskrift. Jeg markerte noe som mat, og resten som annet. Da fikk jeg at jeg hadde brukt ca 2000 kr på matbutikker, og 2000-3000 kr i andre utgifter. Så jeg valgte den første måneden, fordi budsjettet tillot meg det, å sette av 2000 kr til mat, og 3000 kr i lommepenger.

De første månedene prøvde jeg ikke å minke mitt eget forbruk. Et av problemene tidligere var at jeg ikke fulgte opp budsjettet med regnskapet, så det var dette som var hovedfokuset mitt i de to første månedene. Det var viktig for meg å ikke bite over for mye med en gang. Allikevel kom det en velkommen endring. Fordi jeg var oftere innom budsjettet mitt, gikk også forbruket mitt ned dramatisk. Av de 3000 kr jeg hadde gitt meg selv i lommepenger, var over 1500 kr igjen på slutten av måneden.

Til slutt, skulle du ønske å sette opp ditt eget budsjett, er det noen viktige punkter du må kontrollere før du sier deg fornøyd med budsjettet.

  1. Inntekter - Utgifter = 0 
  2. Er det et underskudd (summen er negativt), så må du kutte noen utgifter til summen blir 0. 
  3. Er det et overskudd (summen er positiv) så øker du sparingen dine til summen blir 0. 
  4. Du har ikke brukt sparepengene dine for å få det til å bli null 
    •  med mindre du har en ekstraordinær utgift denne måneden. For eksempel reparasjon av bil, innkjøp av nye briller, kjøp av sykkel. 
  5. Du har ikke lånt penger fra kredittkortet ditt for å få det til å gå i null. 
Lykke til!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar